Ludzka wolność jako współ-przyczyna „jeszcze nie” królestwa Bożego
Słowa kluczowe:
eschatologia napięcia, eschatologia prorocka, opóźnienie paruzji, paruzja, wolnośćAbstrakt
„Jeszcze nie” królestwa Bożego współ-powodowane jest ludzką wolnością. Głoszenie bliskości królestwa Bożego nie było „pomyłką” Jezusa Chrystusa, jak twierdzili Franz Overbeck, Johannes Weiß czy Albert Schweitzer. Faktem jest, że paruzja jeszcze w pełni się nie dokonała. Dla wyjaśnienia tego problemu chrześcijańskiej wiary konieczne jest odniesienie do właściwego rozumienia eschatologii i jej dwóch pytań – jej „kiedy” i „kto”. Wspomniani powyżej autorzy myśleli wewnątrz bezpodstawnych modeli eschatologii. W odniesieniu do czasu paruzji właściwa jest bowiem droga eschatologii napięcia, która podkreśla, że królestwo Boże już zostało zapoczątkowane, choć ostateczny kształt uzyska na końcu czasów. W odniesieniu do sprawców paruzji uzasadniona jest interpretacja eschatologii prorockiej, gdzie to człowiek jest współodpowiedzialny za nadejście panowania Boga. Przykładem tego ujęcia jest teologia Romano Guardiniego, Waltera Kaspera i Gerharda Lohfinka.