The dialogue according to the Pope Paul VI
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.6Keywords:
Church, dialogue, world, Pope Paul VI, clarity, trust, openness, ecumenismAbstract
The article is a reflection on the proposition of dialogue of Pope Paul VI in his encyclical Ecclesiam suam. The Church fulfills its saving mission in the still changing today’s world. Faced with today’s world, against the difficulties of get-ting to it, the Church must search for ways to fulfill its saving mission. It must take a reflection on its self-awareness, renewal and going out into the world again and again. The Church should open a dialogue with the man community, in the pattern of the dialogue between God and people, the dialogue of saving. Talking of the need of the dialogue, the Pope specifies its characteristics: clarity, gentleness, trust and prudence; he mentioned about the methods and dangers. He defines address-ees with whom the dialogue should be conducted. They are: human community, noon-believers, non-Christian religion believers, Christian religion believers and members of Catholic Church. Finally, he calls for acts, because modern vitality of the Church depends on them.
Downloads
References
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium, AAS, 57(1965), s. 5–67.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, AAS, 57(1965), s. 1025–1115.
Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio, AAS, 57(1965), s. 90–107.
Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, AAS, 57(1965), s. 948–941.
Sobór Watykański II, Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968, s. 377–401.
Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii do religii niechrześcijańskich Nostra aetate, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968, s. 507–523.
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam, AAS, 56(1964), s. 609–659, tłum. pol., Paryż 1967.
Paweł VI, Encyklika Populorum progressio, Paris 1968.
Baudouin Ch., Au commencement était l’action, w: Dialogue ou violence, Neuchâtel 1963, s. 12–28.
Bea A., Rozważania o rodzinie ludzkiej, Kraków 1967.
Congar Y., Le dialogue, loi du travail oecuménique, structure de l’intelligence humaine, w: Dialogue ou violence, Neuchâtel 1963, s. 37–54.
König F., Chrześcijaństwo w obliczu dialogu z niewierzącymi, „Więź”, 12(1969), nr 9, s. 5–11.
Morawska A., Dialog z niewierzącymi, „Więź”, 10(1967), nr 1, s. 52–63.
Moysa S., Założenia i podstawy współczesnego dialogu międzywyznaniowego, „Znak”, 15(1963), nr 12, s. 1397–1407.
Philips G., L’Eglise dans le monde d’aujourdhoui, „Concilium”, 1(1965), nr 6, s. 11–25.
Sobczyk W., Wychowanie do dialogu w katechizacji, „Katecheta”, 11(1967), nr 1, s. 6–13.
Stanowski A., O potrzebie prawdziwego dialogu między wierzącymi, „Więź”, 10(1967), nr 11–12, s. 67–75.
Turowicz J., Karta dialogu. Pierwsza encyklika Pawła VI, „Tygodnik Powszechny”, 18(1964), nr 37, s. 1.
Wagner J., Płaszczyzny dialogu, „Życie i myśl”, 18(1968), nr 1, s. 6–16.
Weron E., Dialog w niebezpieczeństwie, HD, 36(1967), nr 3(129), s. 177–181.
Wilkanowicz S., Dialog od różnych stron, „Znak”, 19(1967), nr 12, s. 1573–1580.
Zabłocki J., Kościół i świat współczesny, Warszawa 1967.