Nurturing a subject-subject relationship as a measure of maturation in a person’s humanity. Within the circle of thought of Gabriel Marceland Rev. Tadeusz Dajczer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.12

Keywords:

maturation in humanity, subject-subject relationship (“I” – ”You”), encounter, the human person as a mystery, God as a Mystery, the way to union with God, Gabriel Marcel, Rev. Tadeusz Dajczer

Abstract

The technicised contemporaneity that is focused on consumption and pleasure is not conducive to the moral maturation of a human person or to reflection on one’s own humanity. It creates a superficial person whose relationships with others are also far from profound. An instrumental, pragmatic relationship (“I” – ”it”) dominates over an authentic encounter, over a subject-subject relationship (“I” – ”Thou”) in the understanding of the philosophers of dialogue. The Christian exis-tentialist Gabriel Marcel (1889–1973) emphasises that a person must first “create” him/herself and that he/she is called to “maturation in his/her humanity”. This is a path of moral efforts from a banal existence to an authentic one, where – as can be deduced from Marcel’s writings – the concept of two types of effort is funda-mental: (1) The effort of deep reflection upon the mystery of human existence and life, and on the Mystery of the Divine “Thou”; and (2) The effort of development in interpersonal relationships towards the fullness of a subject-subject relationship and being “disponible” to others. Reverend Tadeusz Dajczer (1931–2009), an outstand-ing scholar of religion and sought-after spiritual director found in the relational nature of a human person described by Gabriel Marcel the anthropological base for leading the souls entrusted to him to God. In his writings, he carried out an original, phenomenological analysis of the subject-subject relationship on the path towards God. He saw union with God as the peak of the “I” – ”You” relationship. The thoughts of both Authors demonstrate that the nurturing of a subject-subject relationship is the measure of maturation in humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wanda Zagórska, UKSW

Psycholog, dr hab. nauk humanistycznych, prof. UKSW (specjalności: psychologia rozwoju człowieka w biegu życia, psychologia antropologiczna, psychologia narracyjna, badania fenomenologiczne, teologia życia duchowego); kierownik Katedry Psychologii Rozwoju, Wychowania i Rodziny Instytutu Psychologii UKSW; członek European Association for Developmental Psychology, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka i Stowarzyszenia Psychologii Pastoralnej przy Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski; autorka licznych publikacji naukowych i wystąpień konferencyjnych, w kraju i za granicą.

References

Buber M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992.

Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987.

Charles Péguy – człowiek dialogu, red. M. Kozielski, Kraków 2003.

Dajczer T., Nieodkryty Dar. Rozważania o Eucharystii 6, Zamość – Warszawa 2009.

Dajczer T., Rozważania o wierze. Z zagadnień teologii duchowości, Częstochowa 1992.

Dajczer T., Sakrament obecności. Rozważania o Eucharystii 4, Opole – Warszawa 2009.

Gałdowa A., Rozwój i kryteria dojrzałości osobowej, „Przegląd Psychologiczny”, 33(1990), nr 1, s. 13–27.

Gałdowa A., Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Kraków 1995.

Konkowska J., Osoba w ujęciu Gabriela Marcela jako źródło inspiracji wychowawczych, „Forum Pedagogiczne”, 2(2015), s. 1–14. https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.06.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1981.

Marcel G., Być i mieć, Warszawa 1986.

Marcel G., Dziennik metafizyczny, Warszawa 1987.

Marcel G., Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, Warszawa 1984.

Nowak M., Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Roczniki Nauk Społecznych”, 32(2004), nr 2, s. 5–29.

Péguy Ch., Œvres poétiques completes, Paris 1957.

Stein E., Wiedza krzyża. Studium o św. Janie od Krzyża, Kraków 1994.

Straś-Romanowska M., Rozwój osobowy. Próba konceptualizacji problemu w nawiązaniu do psychologii life-span, „Forum Psychologiczne”, 4(1999), nr 2, s. 115–127.

Szczyrba S., Problem relacji religijnej, Łódź 2009.

Szewc B., Jak odczytywać pisma ks. prof. Tadeusza Dajczera. Wskazówki metodologiczne, w: Świadek wiary i miłosierdzia ks. prof. Tadeusz Dajczer (1931–2009), red. E. Sakowicz, W. Zagórska, Warszawa 2019.

Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków 1992.

Widzenie wiary. Wywiad z ks. dr. hab. Leonardem Ficem, prof. UKSW, w: Pasja wiary i Eucharystii. O dziełach i osobie ks. prof. Tadeusza Dajczera, red. K. Kamińska, R. Markowski [i in.], Warszawa 2013.

Zagórska W., Relacja podmiotowa na drogach rozwoju osobowego, „Horyzonty Psychologii”, 2(2012), s. 89–103.

Zagórska W., Subject-subject relation as a significant aspect of personal development in adulthood, „Polish Psychological Bulletin”, 42(2011), nr 4, s. 181–187. https://doi.org/10.2478/v10059-011-0024-8.

Published

2021-06-09

How to Cite

Zagórska, W. (2021). Nurturing a subject-subject relationship as a measure of maturation in a person’s humanity. Within the circle of thought of Gabriel Marceland Rev. Tadeusz Dajczer. Studia Włocławskie, 23, 236–249. https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.12

Issue

Section

Artykuły