Troska o relację podmiotową miarą dojrzewania w człowieczeństwie. W kręgu myśli Gabriela Marcela i ks. Tadeusza Dajczera
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.12Słowa kluczowe:
dojrzewanie w człowieczeństwie, relacja podmiotowa „ja” – „ty”, spotkanie, człowiek jako tajemnica, Bóg jako Tajemnica, droga do zjednoczenia z Bogiem, Gabriel Marcel, ks. Tadeusz DajczerAbstrakt
Stechnicyzowana współczesność, z jej nastawieniem na konsumpcję i przyjemność, nie sprzyja moralnemu dojrzewaniu ludzkiej osoby czy refleksji nad własnym człowieczeństwem. Stwarza człowieka powierzchownego, którego relacje z innymi również nie są głębokie. Relacja instrumentalna, pragmatyczna („ja” – „to”) dominuje nad autentycznym spotkaniem, nad relacją podmiotową („ja” – „ty”) w rozumieniu filozofów dialogu. Chrześcijański egzystencjalista Gabriel Marcel (1889–1973) podkreśla, że człowiek musi dopiero siebie „stwarzać”, powołany jest do „dojrzewania w człowieczeństwie”. To droga wysiłku moralnego od egzystencji banalnej do autentycznej, na której – jak można wnioskować z jego pism – fundamentalne jest podjęcie dwojakiego rodzaju trudu: (1) dogłębnej refleksji nad tajemnicą ludzkiego istnienia i życia oraz nad Tajemnicą Boskiego „Ty”; (2) rozwoju w relacjach międzyludzkich ku pełni relacji podmiotowej i byciu „rozporządzalnym” względem innych. Ksiądz Tadeusz Dajczer (1931–2009), wybitny religioznawca i poszukiwany kierownik duchowy, odnalazł w relacyjnej naturze człowieka opisywanej przez Gabriela Marcela antropologiczną bazę ku prowadzeniu powierzonych mu dusz do Boga. W swoich pismach dokonał oryginalnej, fenomenologicznej analizy relacji podmiotowej na drodze ku Niemu. Zjednoczenie z Bogiem widział jako szczyt relacji „ja” – „Ty”. Myśl obu autorów przekonuje, że troska o relację podmiotową jest miarą dojrzewania w człowieczeństwie.
Downloads
Bibliografia
Buber M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992.
Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987.
Charles Péguy – człowiek dialogu, red. M. Kozielski, Kraków 2003.
Dajczer T., Nieodkryty Dar. Rozważania o Eucharystii 6, Zamość – Warszawa 2009.
Dajczer T., Rozważania o wierze. Z zagadnień teologii duchowości, Częstochowa 1992.
Dajczer T., Sakrament obecności. Rozważania o Eucharystii 4, Opole – Warszawa 2009.
Gałdowa A., Rozwój i kryteria dojrzałości osobowej, „Przegląd Psychologiczny”, 33(1990), nr 1, s. 13–27.
Gałdowa A., Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Kraków 1995.
Konkowska J., Osoba w ujęciu Gabriela Marcela jako źródło inspiracji wychowawczych, „Forum Pedagogiczne”, 2(2015), s. 1–14. https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.06.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1981.
Marcel G., Być i mieć, Warszawa 1986.
Marcel G., Dziennik metafizyczny, Warszawa 1987.
Marcel G., Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, Warszawa 1984.
Nowak M., Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Roczniki Nauk Społecznych”, 32(2004), nr 2, s. 5–29.
Péguy Ch., Œvres poétiques completes, Paris 1957.
Stein E., Wiedza krzyża. Studium o św. Janie od Krzyża, Kraków 1994.
Straś-Romanowska M., Rozwój osobowy. Próba konceptualizacji problemu w nawiązaniu do psychologii life-span, „Forum Psychologiczne”, 4(1999), nr 2, s. 115–127.
Szczyrba S., Problem relacji religijnej, Łódź 2009.
Szewc B., Jak odczytywać pisma ks. prof. Tadeusza Dajczera. Wskazówki metodologiczne, w: Świadek wiary i miłosierdzia ks. prof. Tadeusz Dajczer (1931–2009), red. E. Sakowicz, W. Zagórska, Warszawa 2019.
Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków 1992.
Widzenie wiary. Wywiad z ks. dr. hab. Leonardem Ficem, prof. UKSW, w: Pasja wiary i Eucharystii. O dziełach i osobie ks. prof. Tadeusza Dajczera, red. K. Kamińska, R. Markowski [i in.], Warszawa 2013.
Zagórska W., Relacja podmiotowa na drogach rozwoju osobowego, „Horyzonty Psychologii”, 2(2012), s. 89–103.
Zagórska W., Subject-subject relation as a significant aspect of personal development in adulthood, „Polish Psychological Bulletin”, 42(2011), nr 4, s. 181–187. https://doi.org/10.2478/v10059-011-0024-8.