Education through word. The meaning of linguistic means in pedagogical impact of John Paul II

Authors

  • Witold Ostafiński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.24.19

Keywords:

John Paul II, the youth, pedagogic influence, educational power of the word, persuasion

Abstract

John Paul II was one of the most unusual individuals in the Church history. He was able to not only draw the youths to himself, but also reach them with his message. The word in his hands became a perfect educational tool. It had to do with personalistic philosophy assumptions that shaped his way of seeing the educator’s mission and role and the attitude towards the pupils. In his influence, he used various means of persuasion – that is the hypothesis of the article. In order to verify it the article describes in short the most characteristic features of persuasion, than analyzes chosen fragments of homily to youth to show that the pope made the word into the effective means of educational influence.

References

Jan Paweł II, Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte, 12 VI 1987, http://mateusz.pl/jp99/pp/1987/pp19870612a.htm [12.05.2014].

Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, „Twórczość”, 31(1975), nr 7, s. 44–59.

Bettinghaus E.P., Persuasive Communication, London 1980.

Burke K., Tradycyjne zasady retoryki, „Pamiętnik Literacki”, 68(1977), z. 2, s. 219–250.

Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2014.

Cyceron M.T., Mówca, w: Rzymska krytyka i teoria literatury: wybór, red. S. Stabryła, Wrocław 1983 (Biblioteka Narodowa, Seria II, nr 207).

Czekalski R., Personalistyczna pedagogika wychowawcza Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne”, 21(2008), s. 183–190.

Dobrosielski M., Logika a retoryka, Warszawa 1957.

Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kraków 1994.

Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005.

Kamińska-Szmaj I., Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004, s. 13–27.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

Maciuszek J., Negacja w języku i komunikacji. O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi, Kraków 2006.

Marciszewski W., Logika z retorycznego punktu widzenia, Warszawa 1991 (Biblioteka Myśli Semiotycznej, 13).

Obremski K., Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa, Toruń 2004.

Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.

Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i L. Konorscy, Warszawa 1986.

Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996.

Turk C., Sztuka przemawiania, Wrocław 2003.

Wojtyła K., Osoba, podmiot, wspólnota, RF, 24(1976), z. 2, s. 5–39.

Published

2022-10-15

How to Cite

Ostafiński, W. (2022). Education through word. The meaning of linguistic means in pedagogical impact of John Paul II. Studia Włocławskie, 24, 380–393. https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.24.19

Issue

Section

Artykuły