Świat realny i świat wirtualny. Poszukiwanie przestrzeni dla wyobraźni i duchowości
Artykuł dyskusyjny
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.11Słowa kluczowe:
świat realny, świat wirtualny, wyobraźnia, duchowość, człowiekAbstrakt
Współczesny człowiek żyje, a tym samym poznaje i tworzy, w dwóch światach: realnym i wirtualnym. Powstaje zatem pytanie: czy człowiek w świecie wirtualnym wyobraźnię i duchowość może wykorzystywać tak samo, jak w świecie realnym? W świecie realnym wyobraźnia otwiera bowiem człowieka na transcendencję (duchowość – wiara), a w świecie wirtualnym wyobraźnia jest podstawą kreatywności, natomiast duchowość jest zabezpieczeniem moralności. Niezbędnym warunkiem takiego rozwoju wiedzy jest jednak wolność, która pozwala rozwijać wiedzę i wzbogaca wyobraźnię. Świat wirtualny może jednak wydatnie pomóc w przywróceniu wartości świata duchowego i samej religii chrześcijańskiej. Człowiek jest bowiem świadomy, że jego bogactwem jest nie tylko biologiczno-fizyczny świat codziennego życia, ale również „wirtualny” świat duchowy, który promieniuje z jego duszy. W świecie wirtualnym można próbować zastąpić duchowość wyobraźnią, ale jest to jednie zastępczy środek duchowości. Wyobraźnia pomaga w tworzeniu i przeżywaniu piękna, ale w rozwoju duchowości niezbędne są prawda i dobro, a te wartości niesie ze sobą dusza ludzka.
Downloads
Bibliografia
Bywalec C., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Warszawa 2010.
Fedirko J., Einsteiniana, „Alma Mater”, 2009, nr 114, s. 80–82.
Grzegorz z Nyssy, Kazanie na Wniebowstąpienie Chrystusa Chrystus jest Królem chwały, w: Liturgia godzin, t. 2, s. 753–755.
Guardini R., Znaczenie chrześcijańskiej nauki o ciele, https://teologiapolityczna.pl/romano-guardini-znaczenie-chrzescijanskiej-nauki-o-ciele [20.11.2020].
Juszczyk S., Komunikacja człowieka z mediami, Katowice – Warszawa 1998.
Kiełbasa J., Pierwsze i najpowszechniejsze: jedność, prawda dobro i inne transcendentalia w metafizyce św. Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny”, 19(2013), s. 251–281.
Komputerowe metody analizy i przetwarzania danych, red. P. Lula [i in.], Kraków 2012.
Krąpiec M., Metafizyka: zarys teorii bytu, Lublin 1978 (Rozprawy Wydziału Filozoficznego, t. 32).
Lippmann W., Public opinion, New York 1922.
Okoń-Horodyńska E., Droga do gospodarki wiedzy, „Alma Mater”, 2007, nr 90, s. 71–73.
Sanecka E., Psychologiczne mechanizmy oddziaływania reklamy a manipulacja w reklamie, http://www.publikacje.edu.pl/pdf/10023.pdf [5.04.2020].
Saramago J., Podwojenie, Poznań 2005.
Yeats W.B., Rosa alchemica, tłum. J. Birkenmajer, Lwów – Poznań 1925.