The real world and the virtual world. Seeking space for imagination and spirituality

Discussion paper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.11

Keywords:

real world, virtual world, imagination, spirituality, man

Abstract

Contemporary man lives, and thus learns and creates, in two worlds: real and virtual. The question then arises: can man in the virtual world use his imagination and spirituality in the same way as in the real world? In the real world, imagina-tion opens man up to transcendence (spirituality – faith), and in the virtual world, imagination is the basis of creativity, while spirituality is the safeguard of morality. However, the necessary condition for such a development of knowledge is freedom, which allows to develop knowledge and enrich the imagination. However, the virtual world can greatly help to restore the value of the spiritual world and the Christian religion itself. For man is aware that his wealth is not only the biological and physical world of everyday life, but also the “virtual” spiritual world that radiates from his soul. In the virtual world one can try to replace spirituality with imagination, but this is only a substitute for spirituality. Imagination helps to create and experience beauty, but truth and goodness are essential for the development of spirituality, and these values are carried by the human soul.

Author Biography

Jan Kazimierz Przybyłowski, UKSW

Profesor zwyczajny. Studia specjalistyczne w zakresie teologii pastoralnej ukończył na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, otrzymując stopień doktora w 1993 r. Habilitację uzyskał na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW) w Warszawie w 2001 r. Jest kierownikiem Katedry Teologii Pastoralnej i Nauk Pomocniczych na UKSW. Autor kilkuset artykułów naukowych, popularnonaukowych i kilku książek, m.in. Znaczenie nowej ewangelizacji dla duszpasterstwa młodzieży. Studium pastoralne (Lublin 2001); Funkcja wychowawcza w teorii i praktyce eklezjalnej. Studium teologicznopastoralne (Warszawa 2010); Jak modli się polska młodzież? Studium socjologiczne, Warszawa 2013; Rola nowej ewangelizacji w Kościele i w świecie. Nowe ubranie bez dziur i łat (Łk 5, 36), Warszawa 2014.

References

Bywalec C., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Warszawa 2010.

Fedirko J., Einsteiniana, „Alma Mater”, 2009, nr 114, s. 80–82.

Grzegorz z Nyssy, Kazanie na Wniebowstąpienie Chrystusa Chrystus jest Królem chwały, w: Liturgia godzin, t. 2, s. 753–755.

Guardini R., Znaczenie chrześcijańskiej nauki o ciele, https://teologiapolityczna.pl/romano-guardini-znaczenie-chrzescijanskiej-nauki-o-ciele [20.11.2020].

Juszczyk S., Komunikacja człowieka z mediami, Katowice – Warszawa 1998.

Kiełbasa J., Pierwsze i najpowszechniejsze: jedność, prawda dobro i inne transcendentalia w metafizyce św. Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny”, 19(2013), s. 251–281.

Komputerowe metody analizy i przetwarzania danych, red. P. Lula [i in.], Kraków 2012.

Krąpiec M., Metafizyka: zarys teorii bytu, Lublin 1978 (Rozprawy Wydziału Filozoficznego, t. 32).

Lippmann W., Public opinion, New York 1922.

Okoń-Horodyńska E., Droga do gospodarki wiedzy, „Alma Mater”, 2007, nr 90, s. 71–73.

Sanecka E., Psychologiczne mechanizmy oddziaływania reklamy a manipulacja w reklamie, http://www.publikacje.edu.pl/pdf/10023.pdf [5.04.2020].

Saramago J., Podwojenie, Poznań 2005.

Yeats W.B., Rosa alchemica, tłum. J. Birkenmajer, Lwów – Poznań 1925.

Published

2021-06-09

How to Cite

Przybyłowski, J. K. (2021). The real world and the virtual world. Seeking space for imagination and spirituality: Discussion paper. Studia Włocławskie, 23, 220–235. https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.11

Issue

Section

Artykuły