„Prophet and reformer”. About Jesus Christ in the writings of Leszek Kołakowski
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.23Keywords:
Leszek Kołakowski, Jesus Christ, Christianity, philosophy of religionAbstract
The problem of Jesus Christ is rarely mentioned in the writings of L. Kołakowski. The Polish philosopher, although he saw Jesus as a man – a “prophet and reformer” – rather than God, takes the attitude of an “outside-apologist” towards Christ, that is, he outlines his image, and thus also an image of Christianity, “compatible” with the philosophical mind unbeliever. In this sense, the will to understand the mission and work of Jesus Christ is an extremely original page in the writings of L. Kołakowski. In addition, a closer acquaintance with the intellectual legacy of this outstanding thinker in this area may be a source of impulses and inspiration for Christians themselves, agnostics, and even atheists, who persistently seek answers to their questions about the personal God or the meaning and purpose of human life.
Downloads
References
Artemiuk P., Jezus Leszka Kołakowskiego, „Studia Teologiczne. Białystok – Drohiczyn – Łomża”, 33(2015), s. 9–47.
Chrostowski M., O Bogu w pismach Leszka Kołakowskiego, StWł, 21(2019), s. 507–518.
Chrostowski M., O kryzysie chrześcijaństwa w pismach Leszka Kołakowskiego, „Studia Teologiczne. Białystok – Drohiczyn – Łomża”, 35(2017), s. 47–60.
Chrostowski M., O posłannictwie chrześcijan w pismach Leszka Kołakowskiego, StWł, 22(2020), s. 358–366.
Chrostowski M., O sądzie Bożym, niebie i piekle w pismach Leszka Kołakowskiego, „Resovia Sacra”, 25(2018), s. 67–75.
Chudoba W., Leszek Kołakowski o Jezusie i cywilizacji europejskiej. Od Jezusa Chrystusa: proroka i reformatora do Jezusa ośmieszonego, „Studia z Filozofii Polskiej”, 11(2016), s. 323–334.
Danielewicz Z., Leszka Kołakowskiego apologia Jezusa w kulturze Europy, „Symbolae Europaeae. Studia Humanistyczne Politechniki Koszalińskiej”, 8(2015), s. 19–32.
Flawiusz J., Dawne dzieje Izraela, Poznań – Warszawa – Lublin 1979.
Jan Paweł II, Znak sprzeciwu. Rekolekcje w Watykanie od 5 do 12 marca 1976, Warszawa 2007.
Jankowska M., Jezus nie-ośmieszony, czyli esej bardzo apologetyczny, „Studia Kulturoznawcze”, 2014, nr 2, s. 187–192.
Kołakowski L., Bergson, Kraków 2008.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma... O Bogu, diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków 2010.
Kołakowski L., Jezus Chrystus – prorok i reformator, w: L. Kołakowski, Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów, Kraków 2010, s. 107–125.
Kołakowski L., Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Kraków 2014.
Kołakowski L., Nasza sprawa wieczna z Jezusem, w: L. Kołakowski, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 127–131.
Kołakowski L., O Bogu, w: L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 2006, s. 113–121.
Kołakowski L., O sprawie seksu, w: L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 2006, s. 158–164.
Kołakowski L., O szczęściu. Czy Pan Bóg jest szczęśliwy?, w: L. Kołakowski, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 138–141.
Kołakowski L., Pochwała kosmopolityzmu, w: L. Kołakowski, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 155–162.
Łysień Ł., Leszek Kołakowski – chrystologia filozofią podszyta, „Studia z Filozofii Polskiej”, 11(2016), s. 305–322.
Mentzel Z., Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel, t. 1, Kraków 2007.
Radożycki J., Uzupełnienie do „Testimonium Flavianum”, w: J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, Poznań – Warszawa – Lublin 1979 ̧ s. 1059–1061.
Ziółkowski Z., Najtrudniejsze stronice Biblii, Warszawa 1989.