Powrót Syna Marnotrawnego Guercina z Muzeum Diecezjalnego we Włocławku jako przykład sztuki potrydenckiej
Słowa kluczowe:
Guercino, Sobór Trydencki, Paleotti, szkoła bolońska, Muzeum Diecezjalne we WłocławkuAbstrakt
W niniejszym artykule autor omawia dzieło Guercina Powrót Syna Marnotrawnego z 1651 r., znajdującego się w zbiorach Muzeum Diecezjalnego we Włocławku. Ukazując to dzieło jako przykład refleksji artystycznej, autor umieszcza je w kontekście historycznym dekretu posoborowego De invocatione, veneratione, et reliquis sanctorum, et sacris imaginibus oraz traktatu bolońskiego kardynała G. Paleottiego Discorso intorno alle immagini sacre e profane, wydanego w 1582 r. Ponadto omawia wpływ szkoły bolońskiej na twórczość Guercina. Bazując na wieloletnich badaniach brytyjskiego historyka sztuki J.D. Mahona, autor przybliża historię i stylistykę obrazu posługując się literaturą przedmiotu, nie mającą swego odpowiednika w języku polskim.
Downloads
Download data is not yet available.
Opublikowane
2019-06-05
Jak cytować
Szczepaniak, P. (2019). Powrót Syna Marnotrawnego Guercina z Muzeum Diecezjalnego we Włocławku jako przykład sztuki potrydenckiej. Studia Włocławskie, 21, 665–676. Pobrano z https://ttn.wloclawek.pl/czasopisma/StudiaWloclawskie/article/view/139
Oznaczenie wydania
Dział
Vladislaviensia