Kaplica Matki Bożej Różańcowej z sieradzkiej bazyliki – między historią, duchowością, malarstwem i konserwacją
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.25.29Słowa kluczowe:
Sieradz, Józef Łucja Oźmin, folklor, kaplica, malarstwoAbstrakt
Artykuł bazując na dokumentach archiwalnych podejmuje tematykę realizacji, dekoracji i konserwacji kaplicy bocznej bazyliki Wszystkich Świętych w Sieradzu. Bryła architektoniczna, powstała w latach 30-tych XX w., stała się miejscem wyeksponowania kunsztu artystycznego małżeństwa Łucji i Józefa Oźminów, którzy we współpracy z ówczesnym proboszczem, w latach 50-tych, na monumentalnym fresku ukazali historię miasta i kraju oraz bogactwo folkloru Ziemi Sieradzkiej. W XXI w., kaplica stała się laboratorium prac konserwatorskich, które pozwoliły na nowo odkryć jej piękno.
Downloads
Bibliografia
Archiwum Diecezji Włocławskiej: Archiwum Kurii Diecezji Włocławskiej: Akta parafii Sieradz (1920-1938), sygn.: AKDWŁ, par. 183.
–––––
Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu:
Kronika Parafialna, 1887-2005.
Remont Kaplicy Matki Bożej Różańcowej, t. 4, Projekt budowlany; Notatka służbowa z dnia 26 lipca 2010 r.; Protokół z dnia 06 grudnia 2010r. w sprawie komisyjnego odbioru robót.
–––––
Bacci M., Lo spazio dell’anima. Vita di una chiesa medievale, Roma – Bari 2005, s. 91.
Błaszczyk I., Dzieło Łucji i Józefa Oźminów w starołęckim kościele św. Antoniego Padewskiego, „Kronika Miasta Poznania”, 77(2009), nr 4, s. 274–290.
Bogusławski R., Wartości zabytkowe wybranych najstarszych szat liturgicznych kościoła farnego w Sieradzu, „Na Sieradzkich Szlakach”, 32(2007), nr 3(127), s. 51–57.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
Hani J., Il simbolismo del tempio cristiano, Città di Castello 1996.
Kujawski W., Kościelne dzieje Sieradza, Włocławek 1998.
Lahache J., Martino di Tours. Popolarità, w: Bibliotheca Sanctorum, t. 8, Roma 1967, kol. 1276–1279.
Masciotta M., Dizionario di termini artistici, Firenze 1969.
Lanzi G., Capella, w: Iconografia e arte cristiana, red. R. Cassanelli, E. Guerriero, Milano 2004, s. 313–315.
Lewandowski D., Regotyzacja katedry we Włocławku w końcu XIX wieku, StWł, 5(2002), s. 366–378.
Pajor P., Utzig J., „Godna miana katedry”. O genezie formy architektonicznej kościoła katedralnego we Włocławku, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa”, 14(2016), s. 17–34.
Paszkowski J., Pogorzelski Walery, w: Leksykon miasta Sieradza, red. S.T. Olejnik, Sieradz 2006, s. 258–259.
Pevsner N., Fleming J., Honour H., Dizionario di architettura, Torino 2019.
Piestrzeniewicz A., Ksiądz Walery Pogorzelski – wydawca pierwszej monografii Sieradza, „Na Sieradzkich Szlakach”, 32(2017), nr 3(127), s. 66–72.
Pogorzelski W., 43 lata w kapłaństwie, Sieradz 1935.
Rizzardi C., Il mosaico a Ravenna. Ideologia e arte, Bologna 2011.
Ruszkowski A., Walery Pogorzelski h. Krzywda – wybitny ksiądz patriota, „Na Sieradzkich Szlakach”, 16(2001), nr 3–4(63–64), s. 33–35.
Sierzchała P., Historycy sztuki, w: 425 lat Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku. Profesorowie i moderatorzy XX wieku, red. W Hanc, K. Rulka, Włocławek 1997, s. 101–107.
Szczepaniak P., Program ikonograficzny i konserwacja zabytkowego obrazu Trójcy Świętej w formie Tronu Łaski z bazyliki Wszystkich Świętych w Sieradzu, StWł, 23(2021), s. 610–621. DOI: https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.31
Szubzda J., Leśniewski Apolinary, w: Leksykon miasta Sieradza, red. S.T. Olejnik, Sieradz 2006, s. 184–185.
Tosco C., Il castello, la casa, la chiesa. Architettura e società nel medioevo, Torino 2003.
Walczak R., Symbolika i wystrój świątyni chrześcijańskiej, Poznań 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Oznaczenie wydania
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Studia Włocławskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.