Chapel of Our Lady of the Rosary from the Sieradz basilica - between history, spirituality, painting and conservation
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.25.29Keywords:
Sieradz, Józef Łucja Oźmin, folklore, chapel, paintingAbstract
Based on archival documents, the article deals with the subject of the implementation, decoration and conservation of the side chapel of the All Saints Basilica in Sieradz. The architectural block, created in the 1930s, became a place to exhibit the artistic craftsmanship of Łucja and Józef Oźmin, who, in cooperation with the then parish priest, in the 1950s, on a monumental fresco, showed the history of the city and the country as well as the richness of the folklore of the Region Sieradzki. In the 21th century, the chapel became a laboratory for restoration works that allowed for the rediscovery of its beauty.
Downloads
References
Archiwum Diecezji Włocławskiej: Archiwum Kurii Diecezji Włocławskiej: Akta parafii Sieradz (1920-1938), sygn.: AKDWŁ, par. 183.
–––––
Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu:
Kronika Parafialna, 1887-2005.
Remont Kaplicy Matki Bożej Różańcowej, t. 4, Projekt budowlany; Notatka służbowa z dnia 26 lipca 2010 r.; Protokół z dnia 06 grudnia 2010r. w sprawie komisyjnego odbioru robót.
–––––
Bacci M., Lo spazio dell’anima. Vita di una chiesa medievale, Roma – Bari 2005, s. 91.
Błaszczyk I., Dzieło Łucji i Józefa Oźminów w starołęckim kościele św. Antoniego Padewskiego, „Kronika Miasta Poznania”, 77(2009), nr 4, s. 274–290.
Bogusławski R., Wartości zabytkowe wybranych najstarszych szat liturgicznych kościoła farnego w Sieradzu, „Na Sieradzkich Szlakach”, 32(2007), nr 3(127), s. 51–57.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
Hani J., Il simbolismo del tempio cristiano, Città di Castello 1996.
Kujawski W., Kościelne dzieje Sieradza, Włocławek 1998.
Lahache J., Martino di Tours. Popolarità, w: Bibliotheca Sanctorum, t. 8, Roma 1967, kol. 1276–1279.
Masciotta M., Dizionario di termini artistici, Firenze 1969.
Lanzi G., Capella, w: Iconografia e arte cristiana, red. R. Cassanelli, E. Guerriero, Milano 2004, s. 313–315.
Lewandowski D., Regotyzacja katedry we Włocławku w końcu XIX wieku, StWł, 5(2002), s. 366–378.
Pajor P., Utzig J., „Godna miana katedry”. O genezie formy architektonicznej kościoła katedralnego we Włocławku, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa”, 14(2016), s. 17–34.
Paszkowski J., Pogorzelski Walery, w: Leksykon miasta Sieradza, red. S.T. Olejnik, Sieradz 2006, s. 258–259.
Pevsner N., Fleming J., Honour H., Dizionario di architettura, Torino 2019.
Piestrzeniewicz A., Ksiądz Walery Pogorzelski – wydawca pierwszej monografii Sieradza, „Na Sieradzkich Szlakach”, 32(2017), nr 3(127), s. 66–72.
Pogorzelski W., 43 lata w kapłaństwie, Sieradz 1935.
Rizzardi C., Il mosaico a Ravenna. Ideologia e arte, Bologna 2011.
Ruszkowski A., Walery Pogorzelski h. Krzywda – wybitny ksiądz patriota, „Na Sieradzkich Szlakach”, 16(2001), nr 3–4(63–64), s. 33–35.
Sierzchała P., Historycy sztuki, w: 425 lat Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku. Profesorowie i moderatorzy XX wieku, red. W Hanc, K. Rulka, Włocławek 1997, s. 101–107.
Szczepaniak P., Program ikonograficzny i konserwacja zabytkowego obrazu Trójcy Świętej w formie Tronu Łaski z bazyliki Wszystkich Świętych w Sieradzu, StWł, 23(2021), s. 610–621. DOI: https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.31
Szubzda J., Leśniewski Apolinary, w: Leksykon miasta Sieradza, red. S.T. Olejnik, Sieradz 2006, s. 184–185.
Tosco C., Il castello, la casa, la chiesa. Architettura e società nel medioevo, Torino 2003.
Walczak R., Symbolika i wystrój świątyni chrześcijańskiej, Poznań 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Studia Włocławskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.