Iconographic program and conservation of the historic image of the Holy Trinityin the form of the Throne of Grace from the Basilica of All Saints in Sieradz
DOI:
https://doi.org/10.52404/ttnwloc.stwl.23.31Keywords:
Throne of Grace, Sieradz, conservation, painting, Middle AgesAbstract
This article describes the problem of illustrating the Christian truth of faith about the Triune God. For centuries, in a more or less successful way, sacred art has tried, through the power of communication, to bring closer the dogma to aman seeking God; from the Old Testament scenes of Abraham’s hospitality to the Throne of Grace depicting the unity of the Father, Son and Holy Spirit. The work from 1568 located in the basilica in Sieradz is an iconographic example of a topic having its beginning in England at the end of the 11th century. In 2012, the painting became part of the program of conservation works, which made it possible to specify the time of creation of the work, and became an opportunity to restore its beauty to the parish community.
Downloads
References
Bator Z., Współczesna ikona Boga Ojca. Nowatorstwo czy herezja?, „Teologia w Polsce”, 9,1(2015), s. 97–108.
Bovini G., Ravenna e i suoi mosaici, w: Ravenna. Tesori di luce, Ravenna 2007, s. 25–123.
Bovini G., Significato dei mosaici biblici del presbiterio di S. Vitale di Ravenna, w: IX Corso di cultura sull’arte ravennate e bizantina, red. G. Bovini, Ravenna 1962.
Breda A., Attorno al «quadro della Santissima Trinità» di Vrancke van der Stockt: notesul pittore e sull’iconografia, w: Trono di Decyzja w sprawie wpisania dobra kultury do rejestru zabytków, Łódź, 1974.03.02, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [mps].
Decyzja WUOZ/SI-661/85/2011, Sieradz, 2011.10.07, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [mps].
Grazia. Il ritorno della tavola fiamminga a Caltagirone, red. R. Carchiolo, M. Parada López de Corseles, F. Raimondi, Palermo 2019, s. 43–53.
Breda A., Vrancke van der Stockt e il Mistero della Trinità, OsRom, 159(2019), nr 73(48101) z 29.03, s. 5.
Cecchelli C., I mosaici della basilica di S. Maria Maggiore, Torino 1956.
Grabar A., Le vie dell’iconografia cristiana. Antichità e medioevo, Milano 2011.
Greshake G., Der dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie, Freiburg – Basel – Wien 2007.
J. Szczurek, Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich. Ołtarz boczny św. Trójcy z Fary w Sieradzu, Sieradz, 2012.08.20, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [mps].
J. Szczurek, Program prac konserwatorskich przy ołtarzu bocznym „Trójcy Świętej” z fary w Sieradzu, Kraków, 2011.09.13, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [mps].
Karta ewidencyjna zabytków ruchomych, E. Andrzejewska, Obraz – Trójca Święta w ołtarzu bocznym pw. Trójcy Świętej, Sieradz, 2011.07.22, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [mps].
Klauza K., Teokalia. Piękno Boga. Prolegomena do estetyki dogmatycznej, Lublin 2008.
Kujawski W., Kościelne dzieje Sieradza, Włocławek 1998.
Le Goff J., Il Dio del Medioevo, Roma – Bari 2006.
Malarstwo gotyckie w Wielkopolsce. Studia o dziełach i ludziach, red. A.S. Labuda, Poznań 1994.
Migasiewicz P., Trójca Święta, w: Leksykon miasta Sieradza, red. S.T. Olejnik, Sieradz 2006, s. 390.
Pasi S., Ravenna, San Vitale. Il corteo di Giustiniano e Teodora e i mosaici del presbiterio e dell’abside, Modena 2006.
Pogorzelski W., Sieradz, Włocławek 1927.
Protokół oględzin, Sieradz, 2012.03.23, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [rps].
Protokół w sprawie komisyjnego odbioru robót z dnia 12 czerwca 2012 r., Sieradz, 2012.06.12, Archiwum Parafii Wszystkich Świętych w Sieradzu [rps].
Rizzardi C., Il mosaico a Ravenna. Ideologia e arte, Bologna 2011.
Szymczak A., Rozplanowanie przestrzenne, w: Sieradz. Dzieje miasta do 1793 r., red. Z. Anusik, Łódź – Sieradz 2014, s. 81–114.